افت رشد خودرو

وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی آمار ۱۰ ماهه تولید محصولات سواری خودروسازان کشور را اعلام کرد که طبق آن، غول‌های جاده مخصوص در مجموع با تولید ۷۱۵ هزار و ۸۶۰ دستگاهی خود، رشدی ۵۶٫۱ درصدی را تجربه کردند.

نابر آمار منتشر شده، ایران خودرو با تولید ۴۲۲ هزار و ۹۱۷ دستگاهی، رشدی ۷۸٫۱ درصدی را به خود می‌بیند و سایپا و پارس خودرو نیز به ترتیب ۱۷٫۳و ۶٫۸۵ درصد افزایش تیراژ را در ۱۰ ماه امسال به ثبت رسانده‌اند. در بازه زمانی مذکور، سایپایی‌ها ۲۰۳ هزار و ۵۷۴ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده‌اند و پارس خودرویی‌ها نیز تیراژی ۸۹ هزار و ۳۶۹ دستگاهی را از خود به جا گذاشته‌اند. براساس آمار موردنظر، پراید همچنان پرتیراژترین خودرو داخلی به شمار می‌رود و پس از آن، پژوپارس توانسته لقب دومین خودرو پرتیراژ کشور را به خود اختصاص دهد.

از دیگر نکات آمار تولید ۱۰ ماهه می‌توان به آغاز دوباره مونتاژ رنو ساندرو و همچنین تداوم توقف تولید خودروهایی مانند قشقایی و مگان اشاره کرد. از سوی دیگر، بیشترین رشد تولید را پژو ۲۰۶ با صعود بیش از ۲۰۱ درصدی، به خود اختصاص داده و رانا نیز تنها خودرویی به حساب می‌آید که آمار تولید ۱۰ ماهه امسال آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، منفی شده است. اگرچه تولید ۱۰ ماهه خودروسازان از «رشد» حکایت دارد، اما طبق آمار، «نرخ رشد» تولید خودرو برای دومین بار پیاپی طی سال‌جاری، افت کرده است. بر این اساس، سه خودروساز کشور که نرخ رشد تولید ۹ ماهه امسال آنها در مقایسه با تولید هشت ماهه، افت کرده بود، در آمار ۱۰ ماهه نیز این «افت» را بار دیگر تجربه کرده‌اند. غول‌های جاده مخصوص در ۹ ماه امسال و نسبت به ۹ ماه سال گذشته، ۵۸٫۴ درصد رشد تولید داشتند، اما آمار ۱۰ ماهه نشان می‌دهد آنها در مقایسه با ۱۰ ماه سال ۹۳، معادل ۵۶٫۱ درصد افزایش تیراژ را به خود دیده اند؛ با این حساب، نرخ رشد خودرو در ۱۰ ماه امسال، ۲٫۳درصد نسبت به نرخ رشد ۹ ماهه، افت کرده است. اهمیت این موضوع از آن جهت است که خودروسازی نقش زیادی در رشد اقتصادی کشور طی سال جاری داشته و طبعا کم و زیاد شدنش، روی این «رشد» اثر قابل‌توجهی خواهد گذاشت.

  پرواز پارس
اما سری به آمار بزنیم و ببینیم جاده مخصوصی‌ها در ۱۰ ماه امسال چه افت و خیزی را در تولید تجربه کرده‌اند. براساس آمار منتشره، محصولات پژویی ايران‌خودرو باز هم با رشد توليد قابل‌توجهي در ۱۰ ماه امسال روبه‌رو شده‌اند، به‌نحوی‌که همه آنها افزایش تیراژ بالایی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به خود می‌بینند. در اين بين اما بیشترین رشد را پژو ۲۰۶ تجربه کرده؛ به‌‌نحوی‌که تولید این محصول به ۸۵ هزار و ۳۹۲ دستگاه در ۱۰ ماه امسال رسیده و این عدد از رشد بيش از ۲۰۱ درصدی تولید ۲۰۶ نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حکایت دارد.  دیگر پژویی ایران‌خودرو که در ۱۰ ماه امسال با رشد تولید روبه‌رو شده، پژو ۴۰۵ است، خودرویی که علاوه‌بر تهران، در سایت خراسان نیز به تولید می‌رسد. ایران‌خودرویی‌ها در مجموع ۹۵ هزار و ۷۸ دستگاه پژو ۴۰۵ را در ۱۰ ماه امسال توليد كرده‌اند كه اين آمار نشان‌دهنده رشد ۸۴٫۷درصدي تيراژ این خودرو نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته است. پژوپارس نیز که حالا دومین خودرو پرتیراژ داخلی به شمار می‌رود، در ۱۰ ماه امسال افزایش تولیدی ۵۴٫۶درصدی را به خود می‌بیند و ایران خودرویی‌ها تا پایان دی ۱۲۳ هزار و ۲۷۰ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند. پارس در تمامی سایت‌هاي فعال داخلی ایران خودرو به تولید می‌رسد و طبق آمار، جاده‌ مخصوصی‌‌ها توانسته‌اند در تولید این محصول از شهرستانی‌ها پیشی بگیرند. تیراژ بالای پارس نشان می‌دهد ایران خودرویی‌ها تمایل زیادی به این محصول دارند و اگر همین‌طور ادامه دهند، (با توجه به قصد سایپا برای کاهش تولید پراید)، پارس روزی به پرتیراژترین خودرو تولید داخل تبدیل خواهد شد. از پارس که بگذریم، ایران‌خودرویی‌ها در تولید سمند نیز با رشد تیراژ روبه‌رو شده و توانسته‌اند ۸۳ هزار و ۸۶۳ دستگاه از این محصول را در ۱۰ ماه امسال به تولید برسانند. سمند که در سایت‌های تهران و مازندران ایران خودرو تولید می‌شود، در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته، ۷۰٫۴درصد رشد تیراژ را تجربه کرده است. در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو اما سوزوکی گرندویتارا (تنها محصول شاسی‌بلند ایران‌خودرو) نیز، بالاخره افزایش تولید را به خود دید. ویتارا که در ایران خودرو خراسان مونتاژ می‌شود، طی ۱۰ ماه امسال تیراژی ۵۳۲ دستگاهی را به نام خود ثبت کرده و این آمار متضمن رشد ۷٫۳ درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

  کاهش تولید رانا
به سراغ دنا و رانا برویم، محصولات ملی ایران خودرو که اولی با فقدان آمار تولید ۱۰ ماهه روبه‌رو است و دومی نیز افت تیراژ را به خود می‌بیند. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها تا پایان دی ماه امسال ۲۲ هزار و ۸۰۵ دستگاه رانا را به تولید رسانده‌اند که این موضوع از افت ۳٫۶ درصدی تولید دومین محصول ملی ایران خودرو حکایت می‌کند. گویا ایران خودرویی‌ها چندان تمایلی به افزایش تولید رانا ندارند. رانا یکی از جدیدترین و لوکس‌ترین محصولات ایران‌خودرو به حساب می‌آید و گویا قرار نیست تیراژ چندان بالایی داشته باشد. افت تولید رانا در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار تولید ۱۰ ماهه دنا را اعلام نکرده و بنابراین مشخص نیست ایران خودرویی‌ها در بازه زمانی موردنظر، چه تعداد دنا را تولید کرده‌اند. البته طبق آمار وزارت صنعت، در دی ماه امسال ۶۷۴ دستگاه دنا به تولید رسیده و این در شرایطی است که در مدت مشابه سال گذشته تنها ۹ دستگاه از این محصول به تولید رسیده بود.

  بازگشت ساندرو
اما بنابر آمار، سایپایی‌ها در دی ماه امسال مونتاژ رنو ساندرو را از سر گرفته و توانسته‌اند دو دستگاه از این خودرو را مونتاژ کنند. با این حساب، در مجموع ۱۴ دستگاه ساندرو طی ۱۰ ماه امسال به تولید رسیده و این نشان می‌دهد این محصول هنوز در «جاده مخصوص» جا نیفتاده است. سایپایی‌ها همچنین در بازه زمانی موردنظر یک هزار و ۶۸ دستگاه سراتو را مونتاژ کرده‌اند، سراتویی که محصول کیاموتورز کره به شمار می‌رود و مدل‌های دنده‌ای و اتومات آن به ترتیب ۷۵ و ۹۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارند. سایپا اما در تولید پراید باز هم با رشد روبه‌رو شده، به نحوی که طی ۱۰ ماه امسال، ۲۰۶ هزار و ۷۵۱ دستگاه از این محصول در کشور به تولید رسیده است. پراید علاوه‌بر سایپا، در پارس خودرو نیز به تولید می‌رسد، به نحوی که طبق آمار، ۷۴ هزار و ۸۹۶ دستگاه از پرایدهای تولیدی طی ۱۰ ماه امسال، سهم این شرکت (پارس خودرو) محسوب می‌شود. دیگر محصول سایپا یعنی تیبا نیز طی بازه زمانی موردنظر با افزایش تیراژ مواجه شده، به نحوی که تا پایان دی ماه امسال، تولید این محصول ۱۲۸٫۲درصد رشد کرده است. سایپایی‌ها در مجموع ۷۰ هزار و ۵۲۹ دستگاه تیبا را طی ۱۰ ماه امسال در دو سایت تهران و کاشان خود به تولید رسانده‌اند. دیگر خودرویی که سایپایی‌ها در ۱۰ ماه امسال به تولید رسانده اند، S300 نام دارد، محصولی چینی که در سایت ساوه (بن‌رو) سایپا مونتاژ می‌شود و در بازه زمانی موردنظر تیراژی ۱۲۲ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است.

  تندر سرعت گرفت
اما سری هم به تندر-۹۰ بزنیم، خودرویی که در ۱۰ ماه امسال با رشد تیراژ ۴۵٫۶درصدی روبه‌رو شده است. براساس آمار، ایران خودرو و پارس خودرو روی هم رفته ۲۳ هزار و ۴۵۳ دستگاه تندر-۹۰ را در بازه زمانی موردنظر به تولید رسانده‌اند که ۱۴ هزار و ۴۲۶ دستگاه آن سهم پارس خودرو است و ۹ هزار و ۲۷ دستگاه دیگر را نیز ایران خودرویی‌ها تولید کرده‌اند. آمار نشان می‌دهد که ایران خودرویی‌ها با رشدی ۸/۱۱۷ درصدی در تولید تندر-۹۰ مواجه شده‌اند و پارس خودرونیز توانسته تولید این محصول را طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶/۲۰ درصد افزایش دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *