چکیده

امروزه اهمیت اطلاعات به عنوان یک منبع تاکتیکی و استراتژیکی در شرکت ها مطرح می باشد. اطلاعات همیشه در محیط کار به عنوان یک فرصت رقابتی مطرح بوده اما نکته مهم این است که تغییرات واقعی که می تواند ارزش بالقوه اطلاعات را افزایش دهد، توانایی شرکت ها در استفاده از این منبع مهم از طریق کاربرد فناوری اطلاعات است. فناوری اطلاعات با ویژگی ذخیره سازی، پردازش، بازیابی و انتقال اطلاعات می تواند مدیران را در بهبود عملکرد شرکت هایشان یاری کند.

بنگاه ها یا شرکت های اقتصادی کوچک و متوسط علی رغم آنکه به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارند،می توانند بازدهی بالایی داشته باشند و بستر مناسبی برای ایجاد نوآوری، اشتغال و همچنین صادرات را فراهم آورند. در دو دهه گذشته با ظهور فناوری اطلاعات تحولاتی در روش های تولید، توزیع و ساختار تشکیلاتی بنگاه ها رخ داده است که به نوبه خود بر اهمیت واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی افزوده است. این شرکت ها برای پویاسازی زمینه های کار خود و افزایش قدرت رقابت و حفظ و تقویت موقعیت خود در شرایط رقابتی موجود، لازم است تا از فناوری اطلاعات و کاربردهای مرتبط با آن استفاده مطلوب را به عمل آورند. عوامل متعددی بر چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات و سطح آمادگی الکترونیکی شرکت های کوچک و متوسط تأثیرگذار است. همچنین محدودیت هایی نیز بر سر راه به کارگیری IT توسط شرکت ها وجود دارد که ضروری است به دقت مورد مطالعه و شناسایی قرار گیرند.

در این تحقیق ارتباط و تأثیر استفاده نمودن شرکت های کوچک و متوسط از IT بر فروش، سود و درجه رقابت شرکت ها به عنوان فرضیه مطرح شده اند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که بین بکارگیری IT و فروش، سود و درجه رقابت شرکت ها، ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد.

کلمات کلیدی:

فناوری اطلاعات، مدیریت ارتباط مشتری، تجارت الکترونیک، آمادگی الکترونیکی، بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط.

مقدمه

پیشرفت پرشتاب و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات در ارتباطات، مهم ترین مشخصه دنیای معاصر است. بهره گیری فراگیر و اجتناب ناپذیر از امکانات نوین ارتباطی و بزرگ راه های اطلاعاتی، باعث کوتاه شدن فوق العاده فاصله و زمان شده است و دهکده جهانی حاصل نفوذ و گسترش ابزارهای ارتباطی جدید و دستاوردهای کامپیوتری بر تمامی عرصه های زندگی انسان است آنچنان که رفته رفته هیچ جنبه ای از زندگی بشر از نفوذ آن به دور نمانده و نخواهد ماند. امروزه دنیا شاهد آن است که خرده فروشی های اینترنتی با استفاده از آخرین تکنولوژی های نوین در ارتباطات و اطلاعات، نرم افزار، سخت افزار، امنیت تبادلات و تعاملات الکترونیکی داده ها، روش های پرداخت های الکترونیکی و بسیاری از عوامل دیگر، محیط خرید و فروش با ثبات تری را به مردم عرضه کرده اند و بسیاری از آن ها در این راستا یا حتی در حاشیه آن توانسته اند سود خوبی را در معاملات خود به دست آورند(فانگ و همکاران، ۲۰۱۴: ۱۰-۱).

بنابراین برای گسترش استفاده از IT در کشور باید نسبت به ایجاد زیر ساخت های مناسب مخابراتی، امنیت در تبادل اطلاعات، تدوین قوانین و مقررات حقوقی مناسب، بستر سازی فرهنگی و آشنا نمودن مردم و بنگاه های اقتصادی با مزایای تجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیک، ایجاد پهنای باند اینترنت با سرعت بالا و کاهش هزینه آن و همچنین استفاده آن برای عموم مردم اقدام نمود(فانگ و همکاران، ۲۰۱۴: ۱۰-۱).

با آغاز قرن بیست و یکم، سازمان ها تغییرات اساسی و زیربنایی را پیرامون خود تجربه کرده اند. عدم توجه به این تغییرات بقا و موفقیت آنها را به طور فزاینده ای تهدید می کند. در چنین وضعیتی، بسیاری از این واحدها در اولویت های کسب و کار و دیدگاه های استراتژیک خود تجدید نظر کرده و تأکید خود را بر سازگاری با تغییرات محیط کسب و کار و پاسخ سریع به نیازهای بازار و مشتری از طریق روش های نوین همکاری قرار داده اند. آنچه مسلم است تغییرات سریع و غیر قابل پیش بینی به عنوان اصلی ترین محرک نیاز به پویایی و چابکی، فشار زیادی به سازمان ها برای تغییر فرایند های کاری بر اساس تغییرات محیطی وارد کرده است اریک و همکاران، ۲۰۱۳: ۳۴۳-۳۳۶).

تبیین موضوع

نقش IT در فرایند های سازمان، از قبیل تولید و فروش رشد چشمگیری داشته است. استفاده از فناوری اطلاعات علاوه بر اثر روی طبیعت کار و محیط کار نحوه رقابت سازمان ها را هم تغییر داده است. IT موجب توسعه و بهینه سازی عملیات داخلی سازمان ها، کاهش هزینه های داخلی و تسریع در امر تولید شده است. کاهش هزینه ها، فرصت سودآوری حتی در قیمت پایین تر برای محصولات را نیز ممکن ساخته است.

با سرعت عمل رساندن محصول به بازار، دسترسی به سود سریع تر رخ می دهد. IT به یاری فرایندهای بازاریابی و فروش آمده و سرعت عمل در بازاریابی را خصوصاً در مواردی که محصولات جدید موجب کاهش قیمت و پایمال شدن فرصت ها می شود، بهبود بخشیده است(کریشناسوامی و همکاران، ۲۰۱۴: ۳۱-۱۸).

اطلاعات از مشتری در اختیار عوامل فروش در سازمان قرار گرفته و نیاز مشتری به موقع تشخیص داده می شود. محاسبه قیمت دقیق محصول متناسب با نیاز و منابع هر مشتری امکان پذیر است. بکارگیری سیستم های IT فرایندهای خرید را ساده تر و سریع تر نموده است.

نقش IT تنها به خرید محصول توسط مشتری ختم نمی شود؛ بلکه می تواند خدمات مشتری را از طریق حفظ اطلاعات عمومی از هر مشتری و اطلاعات ارتباطات مشتری توسعه و بهبود ببخشد(اریک و همکاران، ۲۰۱۳: ۳۴۳-۳۳۶).

استفاده از فن آوری اینترنت، حتی در شرکت های کوچک یا متوسط غیر قابل اجتناب است. پس از ایجاد زیر ساخت های فیزیکی، شرایط فرهنگی برای همکاری، هماهنگی و اشتراک اطلاعات و دانش روز ضروری است. گرچه پیاده سازی موفق زیر ساخت همکاری در تجارت الکترونیکی نیاز به یک سرمایه-گذاری اساسی دارد اما از طریق ارتباطات پیشرفته و همکاری پرسنل که در مراکز مختلف مشغول اند به سرعت این نوع سرمایه گذاری ها جبران می شود. با این روند شرکت ها فرایندهای کاری خود را تسریع بخشیده و قادر به تولید خدماتی می شوند که هرگز قبل از این ها و در دنیای محدود و بسته سنتی نمی-توانستند عرضه کنند.

تجارت الکترونیکی از طریق فناوری اطلاعات(IT) از جمله بسته جهانی اینترنت، دارای پتانسیل قوی در ایجاد فرصت های تجاری جدید، شغل های جدید و ثروت فراوان است.

شرکت هایی که دارای اطلاعات هستند شرایط برتری در رقابت پیدا می کنند. اما شرکت هایی که فرهنگ توسعه و اشتراک دانش و اطلاعات را در بسته تولید و توزیع اطلاعات ایجاد و تقویت می کنند به موفقیت بزرگ تری دست می یابند(فانگ و همکاران، ۲۰۱۴: ۱۰-۱).

یکی از حوزه های فناوری اطلاعات تجارت الکترونیک می باشد که در آن طرفین ذینفع به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم فیزیکی به صورت الکترونیکی تعادل می کنند.

برخی از مزیای تجارت الکترونیک عبارتند از:

۱- تجارت الکترونیک زمان بین سرمایه گذاری و دریافت محصولات و خدمات را کاهش می دهد.

۲- تجارت الکترونیک به رقابت کسب و کارهای کوچک یا سازمان های بزرگ کمک می-کند.

۳- تجارت الکترونیک هزینه فروش و بازاریابی را کاهش می دهد.

۴- تجارت الکترونیک باعث ارائه خدمات بهتر به مشتریان می شود.

تجارت الکترونیک باعث تسهیل تجارت جهانی شده و به سازمان ها کمک می کند تا در بازارهای جهانی نفوذ کنند و… . (اریک و همکاران، ۲۰۱۳: ۳۴۳-۳۳۶).

توسعه بنگاه های کوچک و متوسط در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان مهم ترین برنامه اجرایی برای دستیابی به توزیع عادلانه در آمد و ثروت، ایجاد اشتغال، افزایش بهره وری و رشد اقتصادی محسوب می شود. کشورها با فراهم کردن بستر مناسب توسعه بنگاههای کوچک و متوسط مقیاس (SMES) سعی در هدایت سرمایه ها در مسیر توسعه اقتصادی کشور خود را دارند.

نیاز به سرمایه اندک، بازده بالا و انعطاف پذیری، توجیه اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط را بیش از پیش نمایان می سازد؛ اما با وجود امتیازات و نقش مهم بنگاه های کوچک در توسعه اقتصادی کشور، موانع و مشکلات فراوانی بر سر راه این بنگاه ها قرار دارد. برخی از مشکلات آن ها عبارتند از: عدم وجود بانک های تخصصی جهت پرداخت تسهیلات به بنگاه های کوچک و عدم وجود اطلاعات که منجر به تصمیم گیری های غلط می شود و همچنین با توجه به مشکل رقابت بنگاه های کوچک با بنگاه های بزرگ این مشکل باعث کمبود تقاضا برای محصولات این بنگاه ها شده است که سوددهی پایین را در بر دارد. بنگاه های کوچک اقتصادی می توانند با استفاده از بکارگیری فناوری اطلاعات زمینه رقابت با دیگر شرکت ها را برای خود فراهم سازند(کریشناسوامی و همکاران، ۲۰۱۴: ۳۱-۱۸).

بیان مسأله

فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) ماهیت روابط جهانی و منشاء مزیت های رقابتی و نیز فرصت-های توسعه اقتصادی و اجتماعی را به طور بنیادی تغییر داده است. از سوی دیگر با افزایش توهم «شکاف دیجیتالی» رهبران دولت ها، شرکت های تجاری و سازمان های اجتماعی سعی دارند قدرت فناوری اطلاعات و ارتباطات را در جهت توسعه مهار کنند. برای استفاده اثربخش از فاوا، یک کشور باید از جهت زیر ساخت ها، میزان دسترسی به فاوا در سطح گسترده جمعیت و اثر چارچوب های قانونی و حقوقی بر استفاده از فاوا دارای آمادگی الکترونیکی باشد. بنابراین اگر قرار است شکاف دیجیتالی محدودتر شود، همه این موضوعات باید در یک استراتژی منسجم و دست یافتنی که جهت رفع نیازهای محلی یک کشور خاص توسعه داده شده است مورد توجه قرار گیرند. رهبران کشورها، شرکت ها و سازمان های در حال توسعه می توانند از ابزارهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی جهت اندازه گیری و برنامه-ریزی برای انسجام و یک پارچه سازی کمک گیرند(کریشناسوامی و همکاران، ۲۰۱۴: ۳۱-۱۸).

فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) ماهیت روابط جهانی و منشاء مزیت های رقابتی و نیز فرصت-های توسعه اقتصادی و اجتماعی را به طور بنیادی تغییر داده است. از سوی دیگر با افزایش توهم «شکاف دیجیتالی»، رهبران دولت ها، شرکت های تجاری و سازمان های اجتماعی سعی دارند قدرت فناوری اطلاعات و ارتباطات را در جهت توسعه مهار کنند.

فناوری پیشرفته اطلاعات در حال تغییر دادن شیوه های مدیریت در سازمان ها و مهندسی مجدد است و همچنین تغییرات بسیار زیادی را در بازاریابی شرکت ها ایجاد نموده است. که همین امر باعث سقوط بسیاری از شرکت ها در دنیا گردیده و شرکت های غول پیکر را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است(اریک و دیگران ، ۱۳۸۴).

شبکه اینترنت یکی از مهم ترین شبکه ها جهت بازاریابی شرکت ها محسوب می گردد. شرکت ها می-توانند از این طریق فاصله ها را کاهش داده، محصولات خود را در هر کجای دنیا به فروش برسانند و این مسأله خود باعث رقابت شدیدی در بین آن ها شده است. شرکت هایی که از فناوری اطلاعات استفاده می کنند، می توانند در این نبرد جهانی موفق تر باشند.

فناوری اطلاعات از طریق افزایش تنوع محصولات و بهبود کیفیت و جلب رضایت مشتری توانایی رقابت صنایع را افزایش می دهد و سبب تسهیل روند اداری می شود. یکی از نتایج عمده تکنولوژی اطلاعات (IT) تمرکز گرایی است. بدین معنی که می توان کارها را از راه دور انجام داد بدون آنکه لازم باشد تا در محل حضور فیزیکی و مستمر داشت. این ویژگی بر کوتاه شدن فواصل زمانی و مکانی به عنوان یک ابر شاهراه تأکید دارد. با پیشرفت فناوری اطلاعات مشتریان قادرند در مقایسه با گذشته اطلاعات وسیع تری را نسبت به کیفیت تولیدات و خدمات مورد نظر خود به آسانی به دست آورند.(دوروتی و دیگران ، ۱۳۸۲)

امروزه فناوری اطلاعات به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد و ضرورت بکارگیری و نقش IT در صنایع کوچک جهت پیشرفت و بهره وری کاملاً مشهود است. البته در بکارگیری فناوری اطلاعات در این صنایع محدودیت ها و مشکلاتی وجود دارد که عبارتند از:

۱- کمبود امکانات مالی و عدم اولیت بندی در تخصیص سرمایه: بکارگیری IT نیازمند سرمایه گذاری و اختصاص بودجه لازم از سوی شرکت ها و سازمان ها است.

۲- مدیران صنایع کوچک و متوسط: مدیران این صنایع به انداره کافی در جریان نقش IT نیستند.

۳- عدم هماهنگی بین نیازهای مدیران و کارکنان بخش IT: این افراد نیازهای اطلاعاتی مربوط به مدیران را درست درک نمی کنند و تنها به تکنولوژی علاقه مندند.

آموزش و زیر ساخت نامناسب: نیروهای انسانی آموزش مناسب جهت طراحی، پیاده سازی و توانایی استفاده از IT را ندارند. همچنین زیرساخت نامناسب شبکه های ارتباطی و مخابراتی مانند پایین بودن سرعت اینترنت و بالا بودن هزینه استفاده از آن از دیگر محدودیت ها می باشد(اریک و همکاران، ۲۰۱۳: ۳۴۳-۳۳۶).

با توجه به عنوان سئوال های پژوهشی این تحقیق عبارتند از:

۱- آیا بکارگیری فناوری اطلاعات در صنایع کوچک و متوسط باعث افزایش فروش آن ها می شود؟

۲- آیا بکارگیری فناوری اطلاعات در صنایع کوچک و متوسط باعث افزایش سود آن ها می شود؟

۳- آیا بکارگیری فناوری اطلاعات در صنایع کوچک و متوسط باعث افزایش رقابت پذیری آن ها می شود؟

۴- محدودیت های بکارگیری فناوری اطلاعات در صنایع کوچک و متوسط کدامند؟

در این تحقیق رابطه بین بکارگیری فناوری اطلاعات و کارآیی و قدرت رقابت در صنایع کوچک و متوسط مطمع نظر واقع می شود.

اهمیت و ضرورت تحقیق

با توجه به آشنایی روز افزون مردم با اینترنت و مزایای فراوان تجارت الکترونیکی برای مشتری، شرکت و جامعه، شرکت ها و سازمان های عرضه کننده محصولات و خدمات بایستی بیش از پیش به دنبال ایجاد فضای مناسب مطمئن و قابل اعتماد برای مردم جهت انجام این مهم باشند.

امروزه صنایع کوچک و متوسط محور اصلی توسعه می باشند، لذا باید با فراهم ساختن شرایط مطلوب جهت بکارگیری فناوری اطلاعات در این صنایع، بتوانیم راه پیشرفت و راه رسیدن به یک اقتصاد کارا را هموار سازیم. پس بنابراین ضرورت دارد مزایای بکارگیری فناوری اطلاعات را روشن نموده و محدودیت های بکارگیری آن در صنایع کوچک و متوسط را شناسایی نماییم.

اهداف تحقیق

هدف اصلی از انجام این تحقیق روشن نمودن نقش فناوری اطلاعات بر رقابت، سود و فروش محصولات در صنایع کوچک و متوسط می باشد. بنابراین آگاهی از این موضوع می تواند دانش مدیران شرکت را نسبت به اثرات فناوری اطلاعات بر کارایی شرکت ها را افزایش دهد.

هدف های اصلی تحقیق عبارتند از:

۱- تبیین نقش فناوری اطلاعات در بازاریابی صنایع کوچک و متوسط.

۲- تعیین وضعیت مطلوب در بکارگیری IT و ارائه راهکارهایی در این جهت و متوسط.

۳- میزان قابلیت بکارگیری IT جهت نفوذ در بازارهای هدف و متوسط.

۴- تعیین مشکلات فرا روی بکارگیری فناوری اطلاعات در توسعه بازاریابی صنایع کوچک و متوسط.

فرضیه های تحقیق

فرضیه های این تحقیق عبارتند از:

۱- بین بکارگیری فناوری اطلاعات در صنایع کوچک و متوسط و فروش محصولات آنها ارتباط معنادار مثبتی وجود دارد.

۲- بین بکارگیری فناوری اطلاعات و درجه رقابت صنایع کوچک و متوسط ارتباط معنادار مثبتی وجود دارد.

۳- بین بکارگیری فناوری اطلاعات و سود صنایع کوچک و متوسط ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد.

چاچوب مفهومی پژوهش، منبع: (اریک و همکاران، ۲۰۱۳)

گردآوری داده ها

اسناد دست دوم و کتابخانه ای آن از طریق مرور منابع موجود در کتابخانه ها و مراکز اسناد و نیز مجلات علمی- پژوهشی معتبر منتشر شده بدست آمده اند. قابل ذکر است که برخی از منابع نیز از وب -لاگ های تخصصی افراد بی نام و سایت های اینترنتی مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته اند که آدرس دقیق دسترسی به آن ها به عنوان سند ذکر شده است.

تعریف واژگان

بنگاه های کوچک و متوسط(Small Medium Enterprise): شرکت هایی هستند که تعداد کارکنان آن ها کمتر از ۵۰ نفر باشد.

فناوری اطلاعات (Information Technology): مجموعه ای از سخت افزار، نرم افزار، مغز افزار می باشد که ذخیره و پردازش اطلاعات را میسر ساخته و امکان بهره برداری از آن را فراهم می سازد.

مدیریت ارتباط مشتری(Customer Relationship Management): یک استراتژی کلی تجاری است که شرکت را قادر به مدیریت موثر ارتباط با مشتری می کند.

تجارت الکترونیک(e-Commerce): تجارت الکترونیک عبارت است از خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت.

آمادگی الکترونیکی(e-Readiness): یعنی توانایی پذیرش، استفاده و بکارگیری اطلاعات و کاربردهای مرتبط با آن در شرکت مورد نظر.

خلاصه تحقیق

در این تحقیق هدف اصلی بررسی ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و تأثیر آن بر فروش محصولات، سود و درجه رقابت پذیری در صنایع کوچک می باشد، تا بدین وسیله صاحبان صنایع کوچک از اهمیت بکارگیری فناوری اطلاعات آگاه شده و از آن در جهت پیشبرد اهداف و تسریع امورشان استفاده گسترده تری نمایند . نتیجه ای که از این تحقیق بدست آمد، این بود که از نظر کارشناسان و صاحبان صنایع کوچک بین بکارگیری فناوری اطلاعات و درجه رقابت پذیری در صنایع کوچک ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد.

نتایج کلی به دست آمده از تحقیق:

استفاده از اینترنت می تواند مسافت مورد نیاز جهت خرید را حذف نموده و فرایند خرید را برای مشتریان راحت تر نماید.

شرکت می تواند با استفاده از اینترنت محصولات خود را به افراد مناطق دوردست معرفی نماید که در صورت ارائه خدمات بهتر توسط شرکت، مشتریان بالقوه تبدیل به مشتریان بالفعل می شوند.

شرکت می تواند محصولات خود را از طریق اینترنت به نمایش بگذارد که در این صورت نیاز به شرکت در نمایشگاه ها و پیمودن فاصله طولانی مرفع می گردد. که این خود باعث کاهش هزینه و به تبع آن افزایش سود بنگاه می گردد.

استفاده از اینتر نت مشکل محدودیت زمان و مکان را حل نموده است که در این صورت مشتریان می توانند در هر زمان که به اینترنت دسترسی داشته باشند با شرکت موردنظر ارتباط برقرار نموده و محصولات موردنیاز خود را خریداری نمایند.

فن آوری اطلاعات می تواند نقش واسطه گران را در کانال های توزیع حذف نماید که در این صورت کالاها با قیمت پایین تر به دست مشتری می رسد و رضایت مشتریان باعث وفاداری آنان می گردد.

شرکت ها می تواند براساس سفارش مشتریان محصولی را تولید نمایند و بدون آنکه نیاز باشد مشتری مسافت زیادی را تا مکان تولید طی نماید، آن را به مقصد موردنظر ارسال نمایند. که این امر باعث جذب مشتریان بیشتری در بلندمدت می شود.

اینترنت به شرکت ها کمک نموده است که دفاتر مرکزی خود را در جاهایی دایر نمایند که از لحاظ هزینه بسیار پایین باشد. به این ترتیب به کمک اینترنت مشتریان خود را جذب می نمایند و نیازی به تبلیغ فیزیکی و ویترینی ندارد.

فن آوری اطلاعات نحوه نقل و انتقال وجه نقد را راحتتر نموده، یعنی می توان گفت که تا حد بسیار زیادی خطر عدم امنیت مرفع گردیده است و با استفاده از یک کارت رمزدار می توان میلیون ها واحد پول را جابجا نمود. که این خود باعث کاهش خطر جابجایی فیزیکی پول گردیده است.

استفاده از اینترنت سبب گشته که فاصله بین خرید و دریافت محصول کاهش یابد یعنی بعد از اینکه مشتری توانست محصول موردنیاز خود را انتخاب نماید، شرکت می تواند بلافاصله نسبت به ارسال آن اقدام کند که در نتیجه محصول در کوتاه ترین زمان ممکن به دست مشتری می رسد.

اینترنت توانسته است خرید و فروش مزایده ای را تحت تأثیر قرار دهد به این معنی که اگر شرکتی بخواهد از طریق مزایده کالایی را به فروش برساند به کمک اینترنت می تواند از مزایده های الکترونیکی ( به جای درج آگهی در روزنامه محلی و…) استفاده نماید و خریداران بسیار زیادی را از نقاط دوردست از این امر مطلع سازد و صرفاً مزایده مربوط به خریداران در یک مکان یا شهر خاص نباشد.

ایجاد و افزایش تنوع در انتخاب، یکی دیگر از مزایای استفاده از اینترنت می باشد. یعنی مشتریان می توانند با چندین شرکت مختلف ارتباط برقرار نموده و از میان آن ها یکی را که خدمات بهتر ارائه می کند و یا . . . به منظور خرید کالاهای مورد نیاز خود انتخاب نمایند.

مسعود رستمی

منابع مورد استفاده

– K.N. Krishnaswamy, M. Mathirajan, M.H. Bala Subrahmanya(۲۰۱۴). Technological innovations and its influence on the growth of auto component SMEs of Bangalore: A case study approach. Technology in Society ۳۸. ۱۸–۳۱.

– Eric T.G. Wanga, Han-fen Hub, Paul Jen-Hwa Huc(۲۰۱۳) Examining the role of information technology in cultivating firms’ dynamic marketing capabilities.

Information & Management ۵۰. ۳۳۶–۳۴۳.

Fang Jia a, Shaohan Cai, Shen Xu c,(۲۰۱۴). Interacting effects of uncertainties and institutional forces on information sharing in marketing channels. Industrial Marketing Management.